Ferrari Dino är en sportbil och är en av Ferraris minsta bilmodeller. Den tillverkades mellan år 1968-1980. Grundaren av företaget Ferrari hette Enzo Ferrari, därav namnet på bilmärket. Enzo började som testförare efter första världskriget för en liten bilproducent, som låg i Milano. Då började hans karriär. År 1920 blev han racerförare åt företaget Alfa Romeo, som också tillverkar sportbilar. Enzo designade en egen sportbil åt Alfa Romeo år 1937, därefter avbröt han sitt samarbete med dem år 1939 då han sedan grundade sitt eget företag, Ferrari. Tillverkningen av Ferraribilarna började år 1946 och de blev snabbt kända, samt vann många Formel-1 tävlingar. De var också kända för att vara mycket snabba, med hög kvalitet. År 1969 sålde Enzo hälften av företaget till Fiat, men han ville fortfarande ha kontroll över företaget så han titulerade sig själv som ordförande. Han satt som ordförande till år 1977, men höll fortfarande kontroll över företaget tills han dog, år 1988.
Sonen Dino Ferrari
Bilen Ferrari Dinos namn kommer från Enzo Ferraris son, som hette just Dino. Dino jobbade tillsammans med sin pappa, men dog i ung ålder, då han led av muskeldystrofi. Redan vid 24-års ålder avled Dino. Därför uppkallade Enzo en bil till minne av sin son, Ferrari Dino. Innan Dino dog konstruerade han tillsammans med den kända bilkonstruktören Vittorio Jano en ny motor. Motorn designades för att passa mindre bilmodeller. Det resulterade i en mindre v6-motor, som passade i Dino-modellerna. Ferrari ville konkurrera ut varumärket Porsche och v6-motorerna passade perfekt till den uppgiften.
Prototypen Dino 206 GT Speciale
År 1965 visades prototypen Dino 206 GT Speciale upp på Mondial del’ Automobile, som då var i Paris. Mondial del’ Automobile betyder bilsalongen i Paris och det är precis vad det är, en bilsalong i Paris. Den hålls vartannat år och alternerar med bilsalongen i Frankfurt. Den allra första bilsalongen i Paris hölls 1898. På bilsalongen får man beskåda alla möjliga bilar, så som Mercedes Benz, Porsche, BMW, Alfa Romeo, Bentley, samt Ferrari, och många fler bilmärken.
Dino 206 GT Speciale går i produktion
Två år efter uppvisningen av prototypen Dino 206 GT Speciale så går den till produktion. Den produceras då med en tvålitersmotor, liksom alla Dino-modellerna. Motorerna utrustades också med dubbla överliggande kamaxlar. Motorerna var också gjorda i aluminium. År 1969 ökade man cylindervolymen till 2,4. Då införde man även ett nytt motorblock, som var gjort av gjutjärn. År 1969 presenterade man efterträdaren, Dino 246GT/GTS. Den var helt gjord i stål, vilket gjorde bilen lite tyngre, men prestandan var oförändrad. Det som också skiljde bilarna åt var att 246GT hade något lägre hjulbas. På bilsalongen i Genève kompletterades 246GT med avtagbara tak. Produktionen av bilarna pågick och landade till slut i 2487 GT och 1274 GTS.