Halkkörning på halkbana
Bilmodeller.se Bil Hur man lyckas bäst på halkbanan

Hur man lyckas bäst på halkbanan

Halkkörning på halkbana

Riskutbildning del 2 sker på halkbana. Här finns inga konkreta krav för att bli godkänd, men det gäller att vara väl förberedd, både mentalt och träningsmässigt. Det sistnämnda betyder att Riskutbildning del 2 ska genomföras när du kan hantera bilen bra – så bra att du är redo för uppkörning.

Den viktiga förberedelsen

Den bästa förberedelsen för halkbana är praktisk träning. Det handlar lika mycket om att hantera situationer mentalt som att hantera dem praktiskt. Första gången man sladdar och bakvagnen åker iväg utan kontroll kan man få en isande känsla i maggropen och man spänner sig. Det gäller att träna på en säker plats, t ex ett flygfält, där man kan sladda utan att skada någon. Ha en erfaren förare bredvid dig i framsätet och sladda försiktigt till en början. Fortsätt att sladda och vänj dig vid ögonblicket då du känner att du tappar kontrollen över bilen. Det är i det ögonblicket som du kommer att lära dig att häva sladden när du väl slappnar av.

Slalomkörning mellan koner

Slalomkörning mellan koner
Du kommer att få åka slalom i Riskutbildning del 2, därför är din förberedelse mycket viktig. Där har du lärt dig att bli lugn samt att hantera en sladd innan den slår fullt ut. Nu behöver du starta i lugnt tempo och ”bana” tekniken, det vill säga arbeta vid ratten som om du häver en sladd eller går in i en kurva i högre fart. Det här behöver sitta innan du ökar farten.

Bromsningsövningar

Det är inte kul att bromsa på hal is och känna hur bilen bara glider utan att lyssna på dig – men det är en känsla som du behöver känna för att bli en riktigt bra förare. Ut och bromsa på flygfältet! Känn hur bilen reagerar och lär dig hur hårt du kan bromsa, hur lång bromssträckan är och hur bilen beter sig då den tappar greppet. Det här är en känsla som du bara kan lära dig om du upplever den om och om igen. Precis som du lär dig känna en ny person behöver du lära dig känna din bil. När du kommer till testet på halkbanan ska du känna din bil.

Sväng i hal kurva

Detta påminner om slalombanan men är en lite större sväng där bilen lätt kan få sladd om underlaget är isigt. Naturligtvis handlar all halkkörning också om hur du hanterar gasen och vid vilket tillfället du bromsar respektive gasar. När allt sker vid exakt rätt tidpunkt har man stor möjlighet att häva sladden, men det är självklart svårare på is. Träna på lite större kurvor och överväg vid vilket tillfälle du ska bromsa innan du går in i själva svängen. Det är stor risk att din körlärare använder en Skid-Car vilket innebär att däcken kan lyftas aningen från underlaget så att bilen tappar greppet. Detta kan göras närsomhelst i kurvan vilket kan öka svårighetsgraden.

Undanmanöver

Att väja för något på vägen kommer oftast oväntat och häftigt. Man hinner inte tänka på underlag, bilen bakom eller planera – man väjer så snabbt man kan. Det är då det gäller att vara förberedd och tränad för dessa situationer så att man vet hur man ska göra om det händer. I och med att man gör en undanmanöver behöver man också göra en ”återmanöver”. Hur den kan se ut beror på underlag och omgivning, och här behöver man träna på olika scenarios.

Träna ordentligt! Lycka till!

Relaterade inlägg: