Volkswagen 1 – en av historiens mest älskade bilmodeller
Säljsuccén Volkswagen typ 1 är en liten bil med en stor personlighet och många smeknamn. Förutom ”Bubblan” kallas den till exempel för Skalbaggen, Folkan, Baggen; på engelska Bug, tyska Käfer, italienska Maggiolino och på franska för Coccinelle. Den föddes i Tyskland under en mörk del av landets historia och höll nästan på att förvinna som en följd av andra världskriget, men efter att tillverkningen återupptagits efter krigsslutet blev bilen enormt populär i hela världen. När den slutade produceras i Tyskland, fortsatte tillverkningen annorstädes. Den sista Volkswagen typ 1 tillverkades i Mexiko 2003.
En liten klassiker föds
1934 ─ året efter att nazisterna hade tagit makten i Tyskland – fick den österrikiske bilkonstruktören Ferdinand Porsche uppdraget att konstruera en bil ”för folket”, en folkbil (därav namnet Volkswagen). Ambitionen var att skapa en personbil som skulle kunna rymma upp till fyra personer, klara stigningar på trettio procent, komma upp i en hastighet av 100 km/h, ha utmärkta vägegenskaper och fjädringar samt vara så billig i inköp och underhåll (den skulle kosta högst 990 tyska mark) att varje ”hederlig tysk” skulle ha möjlighet att köpa en.
Initiativet kom från den tyska regeringen och Adolf Hitler var personligen engagerad i projektet. Fabriken Volkswagenverk byggdes i den nya staden KdF-stadt – idag Wolfsburg – åtta mil öster om Hannover. 1938 lade Hitler själv första stenen till fabriken, som samma år kunde starta produktionen. En prototyp av bilen hade byggts redan 1936 i Ferdinand Porsches privata garage. Designen var inspirerad av den amerikanska strömlinjeformen. Utformningen var till stor del hämtad från den tjeckoslovakiska bilen Tatra 97. Bilen fick sin slutgiltiga form två år senare och visades upp på Berlinutställningen 1938. Den tjeckoslovakiska bilfabriken stämde dock Volkswagen för stölden av deras konstruktion. Rättsprocessen hejdades på grund av kriget, men 1961 avslutades den med att den tyska biltillverkaren betalade tre miljoner D-mark till Tantra.
Vid andra världskrigets utbrott hade endast några få exemplar av Volkswagen 1 tillverkats och fabrikens verksamhet lades om till krigsrelaterad produktion. Fabriken bombades under kriget och kanske hade detta varit slutet för Bubblan, men britterna valde att fortsätta tillverkningen på samma ort och snart skulle bilen bli en del av ”det tyska undret” – Tysklands snabba återhämtning ur krigets ruiner – och en stor framgång internationellt.
Bubblan gör succé
Produktionen tog verkligen fart efter krigsslutet. Chef för Volkswagen var nu Heinz Nordhoff, som fortsatte att utveckla modellen. I februari 1972 färdigställdes Volkswagen 1, nummer 15 007 034 och i och med den hade Bubblan slagit T-Forden som världens mest tillverkade bilmodell. Fabriken i Wolfsburg slutade att tillverka Bubblan 1974, till fördel för ersättaren Volkswagen Golf. 1980 hade produktionen av Volkswagen 1 utgått helt i Europa, men den fortsatte i Mexiko och Brasilien. Tillverkningen i Mexiko upphörde först den 30 juli 2003 då den sista Bubblan, som var ljusblå med vita däcksidor lämnade fabriken för att sedermera hamna på Volkswagen museum, där den står idag. Därmed var 68 år av produktion av en av historiens mest framgångsrika och älskade personbil till ända. Totalt tillverkades 21 529 464 exemplar.